۵ راهبرد برای مدیریت موفق تیم‌های ریموت

مدیریت یک تیم ریموت (راه دور) می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این امر عمدتاً به دلیل پراکندگی جغرافیایی و یا وجود تنوع در پیشینه فرهنگی یا اعتقادی افراد گروه است. با این وجود، همچنان امکان ساخت تیمی موفق و کارآمد با استفاده از راهبردهای درست وجود دارد. در این مقاله پنج راهبرد مدیریت موفق تیم‌های ریموت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استراتژی اول: انتقال شفاف انتظارات و اهداف و همچنین نیازهایتان به عنوان مدیر

یکی از چالش‌های کلیدی در مدیریت یک تیم ریموت، اطمینان از قرارگیری اعضای تیم در مسیر درست و فعالیت موثر است. تثبیت شفاف انتظارات و اهداف و همچنین طراحی سیستمی برای ردیابی پیشرفت و ارائه بازخورد، برای نمونه Jira یا Azure Board یا تسکلو، بسیار ضروری است. به عنوان یک مدیر، این موارد را مد نظر قرار دهید: تنظیم اهداف خاص و قابل اندازه‌گیری، پیروی از اصل SMART، خلق یک سیستم مدیریت پروژه با قابلیت ردیابی آسان پیشرفت اعضا و همچنین برگزاری منظم ملاقات‌ها برای بحث در مورد اهداف و ارائه بازخورد را فراموش نکنید. شخصاً متدولوژی و چهارچوب Scrum و Kanban را در بررسی جریان فعالیت و مرورهای قوانین موثر دیدم. در مورد استفاده از Scrum، جلسات روزانه برای تکرار انتظارات و صحبت های در این سو کافی است.

استراتژی دوم: ارتقای فرهنگ اعتماد و احترام و شروع این فرهنگ از خودتان

اعتماد و احترام برای تعامل اعضای تیم، فعالیت کاری و حتی روابط شخصی ضروری است. این دو مفهوم اهمیتی بسیار فوق العاده ای به خصوص برای تیم‌های ریموت دارند. از برقراری ارتباطات باز و آزاد حمایت کرده و اعضا را تشویق کنید تا فرهنگی مثبت و سازنده در بین خودشان شکل دهند. این روند شامل تنظیم جلسات منظم تک نفره برای صحبت با تمامی اعضای تیم می‌گردد (هر هفته برای اعضای تازه وارد و هر دو هفته برای اعضای ارشد؛ برای اعضایی که به جلسات کمتری نیاز دارند، فاصله زمانی بیشتری را میتوان بین جلسات فردی در نظر گرفت).

علاوه براین، می‌توان از ارائه فرصت‌هایی خاص برای توسعه شغلی و حرفه‌ای و همچنین پاسخگویی به نگرانی‌ها و ایده‌های حتی به ظاهر خنده‌دار، مضحک و خارج از عرف اعضا بهره برد.

استراتژی سوم: سرمایه‌گذاری در ابزارها و فناوری‌های مناسب

به منظور اطمینان از دسترسی تمامی اعضای تیم به منابعی مناسب برای نمایش کارایی فردی، باید در تهیه ابزارها و فناوری‌های مناسب به جهت دورکاری سرمایه‌گذاری کرد. این فرآیند شامل نرم افزار مدیریت پروژه، ابزارهای ویدئو کنفرانس و پلتفورم‌های همکاری آنلاین مانند اسلک و غیره می‌شود. نیازهای ویژه تیم را در نظر گرفته و ابزارهایی را انتخاب کنید که از کار آنها حمایت کرده و برقراری ارتباط را راحت‌تر می‌سازند.

استراتژی چهارم: تثبیت یک برنامه ارتباطی شفاف و اطمینان از آگاهی تمامی اعضا نسبت به آن

ارتباط موثر برای موفقیت هر تیمی ضروری است، به ویژه برای تیم‌های ریموت. برنامه شفافی را در مورد نحوه ارتباط اعضای تیم با یکدیگر و با شما به عنوان مدیر ایجاد نمایید، از جمله تنظیم ملاقات‌های منظم و استفاده از مجموعه‌ای متنوع از کانال‌های ارتباطی. امکان دارد این برنامه شامل ملاقات‌های ویدئویی روزانه یا هفتگی، استفاده از برنامه‌های چت یا پیام‌رسان برای به روزرسانی سریع وضعیت، و همچنین ایمیل یا نرم افزار مدیریت پروژه برای ارتباطات رسمی‌تر می‌شود.

استراتژی پنجم: فراهم‌سازی فرصت‌هایی برای تعامل اجتماعی

فراهم‌سازی فرصت برای اعضای تیم ریموت برای تعامل با یکدیگر و همچنین تعامل شخصی با شما امری بسیار ضروری است. این فرصت‌ها عبارتند از رویدادهای اجتماعی مجازی، فعالیت‌های تشکیل تیم، تشویق به تعاملات غیررسمی از طریق چت یا تماس‌های ویدئویی. علاوه براین، اگر اعضای تیم در شهری یکسان یا نزدیک به یکدیگر قرار دارند، بهتر است به طور منظم در دفتر یا جایی دیگر با یکدیگر ملاقات داشته باشند. از این گذشته، گفتگوی رودررو و تعاملات اجتماعی جزو نیازهای مبنایی برای برقراری اعتماد و روابط دوستانه هستند. خلق حس تیمی و ارتباط باعث افزایش فرهنگ مثبت و حمایتی تیم شده و به اعضا در رسیدن به حسی مشارکتی و انگیزشی کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری:

مدیریت یک تیم ریموت به رویکردی متفاوت از مدیریت تیمی حاضر در محل نیاز دارد. با این وجود، با کمک راهبردهای درست، امکان ساخت تیمی موفق و سازنده وجود دارد. از طریق انتقال شفاف انتظارات و اهداف، ارتقای فرهنگ اعتماد و احترام، سرمایه‌گذاری در ابزارها و فناوری‌های مناسب، تثبیت یک برنامه ارتباطی شفاف و همچنین فراهم‌سازی فرصت‌هایی برای تعامل اجتماعی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تیمتان ماهیتی سازنده و مشارکتی دارد. امیدوارم که این مقاله برایتان آموزنده و مناسب باشد.

دیدگاه‌ها (0)
دیدگاه خود را بنویسید